tekst en redactie

Smit Publicaties: 06 51 841 339 of info@smitpublicaties.nl

Schrijven is zeezeilen

12 juli 2016

Teksten schrijven is voor mij af en toe ook zeezeilen. Je moet wel een onderwerp hebben, waarover je letters achter elkaar kunt zetten.

Ergens in 2015 kwam het bericht dat een jachtbouwer van aluminium zeezeiljachten in Makkum een nieuw schip op stapel ging zetten. Een 45-voet ontwerp van Dijkstra, de Bestevaer 45ST PURE. KM Yachtbuilders is zo’n beetje de huisbouwer van Dijkstra. Ze zouden dit schip anders bouwen dan normaal: in serie. Kortom, eerst de romp, dan de voorgesneden betimmering erin en als laatste het dek met pilothouse erop. De gewoonte bij KMY was al het aluwerk afmaken en dan plankje voor plankje het schip intimmeren. Dat is tonnen duurder.

KMY zit bij mij om de hoek, tijd om eens te gaan kijken. Een telefoontje was genoeg, ik kon wel langskomen. In de grote hal stond de half affe romp van de nieuwe Bestevaer, op de kop. Steeds zetten ze een paar spanten neer waarop ze de huidplaten lassen. Een kielbalk van voor naar achteren uit één stuk, heeft zo’n schip niet nodig. In de hal is het een hels kabaal van gereedschap tegen aluminium. Alle vakmannen lopen met persoonlijk aangemeten oordopjes. Broodnodig.

De planning was dat het schip begin 2016 te water zou gaan. Tijd voor een test, zei ik. Dat was goed, maar dan moest ik het schip wel een week meenemen. De werfbaas vindt het maar niks dat een watersportjournalist na een middagje zeilen zijn conclusies trekt. Wij zijn serieuze bouwers, dan verwacht ik ook een serieuze test.

Afgesproken, ik zou na de tewaterlating een dag of vier gaan zeilen met het schip. Mooi, zo’n tochtje in het vooruitzicht. Varen was geregeld, nu nog een afnemer zoeken voor het artikel. Ik kon de hoofdredacteur van de Spiegel der Zeilvaart overtuigen mijn verhaal te gaan publiceren. Hoeveel pagina’s, dat kon hij nog niet zeggen.

Begin juli was het zover, de Bestevaer lag klaar. Samen met twee vrienden kon ik het schip gaan proberen. We hadden een top weekend uitgekozen: windkracht 3 tot 8. In drie dagen hebben we 100 mijlen op het Wad en de Noordzee afgelegd. We hebben heerlijk gevaren, maar niet alles liep van een leien dakje.

Lees het artikel in de Spiegel der Zeilvaart nummer 8. Dat nummer verschijnt op 23 september. Kun je zolang niet wachten? Tijdens de Hiswa te water (30/8 tot en met 4/9) kun je het verhaal al inzien op de stand van KM Yachtbuilders.

Meer berichten

24 Uurs Zeilrace 2019: Mijlen en muggen

1 maart 2020

Voor de 20ste keer doet Theo Hin mee met de 24 Uurs Zeilrace. Een makkie zou je denken, maar iedere race is anders en iedere race kent zijn eigen...

Lees meer >>

Boot Düsseldorf 2018

29 januari 2018

Je kon  over de koppen lopen op Boot Düsseldorf 2018. Er waren zelfs lange wachtrijen voordat je een boot kon bezichtigen. De trappen naar hoger gelegen steigers hadden fabrikanten...

Lees meer >>

Hiswa te water 2016

1 september 2016

De zeilsport zit in de verdrukking. Het aantal zeilers op hoge leeftijd neemt toe. Jongeren blijven weg. In 2015 lagen alle motorboten ten oosten van restaurant Loetje, dit jaar...

Lees meer >>

Afsluitdijk

30 augustus 2016

Vandaag reed ik over de Afsluitdijk, voor de ik weet niet hoeveelste keer. Een bijna rechte streep asfalt die het water splijt. Niks, leeg, mooi. Het was vier uur...

Lees meer >>

Fries theaterstuk

25 juli 2016

Of ik een theaterstuk wilde lezen, in het Fries. Volgens schrijver Wim Beckers duurt het stuk twee keer 50 minuten. Ja, dat wilde ik wel. Als Neerlandicus en romanverslinder...

Lees meer >>