En nu is het aan jou! (SdZ, deel 3)
Juni 2026. Rubriek in de Spiegel der Zeilvaart.
De opzet van de rubriek over generaties is dat de hoofdpersonen afwisselend vertellen over overdragen en overnemen. Hun woorden worden letterlijk weergegeven en ik ben als interviewer onzichtbaar. Een strakke vorm, die af en toe knelt, maar die er wel voor zorgt dat je als lezer het gevoel hebt erbij te zijn geweest. Je hebt het idee dat ze het verhaal aan jou hebben verteld.
Riemer (29) en broer Eelke (39) houden beiden een authentieke tjalk in de vaart. Vader Joost Halbertsma (69) kocht de tjalk De Vier Gebroeders toen hij twintig was. ‘Ik heb het geluk dat ik mijn passie kan delen met beide zoons.’
Joost Halbertsma: ‘In 1978 kocht ik De Vier Gebroeders van Ruurd Bootsma. Ruurd had de zwaar verwaarloosde tjalk flink opgeknapt en gebruikte het schip in de chartervaart tot hij een groter exemplaar wilde. Ik kocht dus een goed schip en wilde erop gaan wonen, maar mijn ouders zeiden: “Zou je dat nou wel doen?” Ik deed het, maar die eerste winter raakte Nederland ingesneeuwd en ik ook. Later kwam ook Lisette aan boord en tot 1986 hebben we met zijn tweeën op de tjalk gewoond. Toen er een kind op komst was, paste een huis op de wal beter.’
Lees het volledige artikel in Spiegel der Zeilvaart van juni 2026.
